Tuotehistoria

yleiskuva historia

Tikkurila on auttanut suomalaisia pintakäsittelyongelmissa jo lähes 150 vuotta. Toiminnan alkuvuosikymmeninä valikoimaan kuului pellavaöljyä ja siitä keitettyä vernissaa. Teollinen maalien ja lakkojen valmistus alkoi 1900-luvun alkupuolella.

Kulloisetkin tarpeet ja ajan henki näkyvät tuotevalikoimassa ja tuotteiden nimissä. 1920-luvun herrasmiehet antoivat ryhtiä olkihatulleen käsittelemällä sen Kolibri-Hattulakalla. Harmaantuneet kalossit kunnostettiin Auto-Kattolakalla.

Sodankäyntiä ja puolustautumista varten tehdyt tekniset keksinnöt ovat usein vauhdittaneet kehitystä muilla aloilla. Yksi esimerkki tästä ovat nitroselluloosamaalit ja -lakat. Ne tulivat markkinoille 1920-luvulla, jolloin saatavilla oli I maailmansodan jäljiltä runsaasti nitroselluloosaa eli "ruutia". Nopeasti kuivuvat nitroselluloosaamaalit ja -lakat mullistivat erityisesti autojen ja huonekalujen maalauksen.

1930-luvulla Tikkurila loi laatumielikuvaa englannikielisillä tuotenimillä: seinät maalattiin Wallpaintilla, kauniin pinnan kalusteisiin antoi Cabinet Varnish tai Bench Varnish, ja vaunut ja muut ajokalut käsiteltiin Wearing Bodylla ja Hard Body Finishillä.

Automaalit, mm. Mirko autoemali ja Jehu kuorma-autoemali, tulivat valikoimaan 1930-luvulla. Vuonna 1932 markkinoille tuli edelleenkin suosittu Teho Öljymaali.

Sota-aika ja sitä seurannut raaka-ainepula näkyivät selvästi: 1940-luvun alkupuoliskolla uusia tuotteita ei juurikaan tuotu markkinoille. Toisaalta sinä aikana ei myöskään pystytty julkaisemaan asiakaslehti Tikkurilan Viestiä, joka on ollut tärkeä lähde tuotetietoa kootessamme. Vuonna 1947 sentään lanseerattiin Vire ryppymaali, jossa oli 10 vakiosävyä.

Myös lateksimaalit ovat sodan seurausta. Yhdysvallat laajensi II maailmansodan aikana keinokumin tuotantoa niin paljon, että sodan jälkeen oli menekkivaikeuksia. Nyt keksittiin styreenibutadieenilateksi, ja tästä alkoi lateksituotteiden nopea yleistyminen sekä sisä- että ulkomaalauksessa. Tikkurilan ensimmäinen vesiohenteinen maali, Joker, tuotiin markkinoille v. 1953. 1950-luvulla kehitettiin myös toinen suuri merkkituote Valtti.

1990-luvulla vesiohenteisia tuotteita kehitettiin aktiivisesti sekä rakennusmaalaukseen että teolliseen pintakäsittelyyn.

2000-luvulla pelkkä laadukas maali ja laaja värivalikoima ei enää riitä kotien ja julkisten tilojen sisustuksessa. Nyt kaivataan erilaisia efektejä, helmiäisen ja metallin hohtoa, struktuuria ja muita tehokeinoja. Myös funktionaaliset maalit, esim. Magnetic, joka tekee seinästä ilmoitustaulun, ovat suosittuja.